Genoten van je liefde, je vriendschap en van jou - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Maud Pittens - WaarBenJij.nu Genoten van je liefde, je vriendschap en van jou - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Maud Pittens - WaarBenJij.nu

Genoten van je liefde, je vriendschap en van jou

Door: Maud

Blijf op de hoogte en volg Maud

10 December 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Dag vriendjes,
Daar is hij dan. Mijn laatste verslag in Zuid-Afrika. Morgen (11 dec.) ga ik weg uit Genadendal, weg bij Lizelle, weg bij de groep en op weg naar weer een nieuw Zuid-Afrikaans avontuur. Alles is zo goed als ingepakt en klaar om te gaan. Maar het voelt wel een beetje raar. Je huis, je dorp, de mensen waar je 3 maanden mee nou mee samen geleefd hebt; je laat het allemaal achter. Gelukkig heb ik er vertrouwen in dat we elkaar in Nederland weer gaan zien bij de vele reuniën die al besproken zijn. Zoals Guus Meeuwis zo mooi omschrijft: Ik heb genoten van alles hier, maar vooral van alle liefde, nieuwe vriendschappen en van jou, mooi Afrika.
Ik zal jullie vertellen over de laatste week.
Maandag ben ik naar MOM geweest. Daar heb wat geholpen tot we naar school gingen. Daar had MOM een optreden gepland. Ze vertelde over het hebben van een beperking en probeerde de kinderen daarmee wat kennis over handicaps bij te brengen. Daarna hebben ze gezongen (wat ze overigens heel goed kunnen) en hebben de kinderen ook nog mee gezongen. Een grote gezellige boel. 's middags was de muntlegging op school en vernam ik in de wandelgangen dat dit naar MOM ging. KIJK, dat is een mooi initiatief! 400 randjes, hupsa naar MOM. Daar kunnen ze genoeg mee doen!
Dinsdag ging ik met de klas op uitstapje. Bezoekje gebracht aan de pinguins en langs de zee gezetten en gegeten. Het maakte veel indruk. Een van de kinderen die normaal nauwelijks praat, bleef nu maar vertellen en vragen en kijken. Prachtig om te zien! 's avonds kregen we de groep over de vloer. We hadden een eigen-gemaakte-tapas avond! Lekkkerrr!! Meteen het perfecte moment om onze lieve Afrikaanse mama te bedanken voor alles wat ze voor ons doet en heeft gedaan. Ze was er helemaal sprakeloos van, maar ze verdient het, de schat.
Woensdag hebben we een Dutchday gehouden op L.R. Schmidt. Erg leuk! Allemaal Hollandse spelletjes en fanatiek dat ze waren! Aan het eind van de Dutchday hadden we afscheid van de school met alle kinderen en kregen we leuke kadotjes als dank voor onze inzet. We hadden ook nog lekker hollandse taart (speculaas cake, monchoutaart en appeltaart) gemaakt voor de docenten om ook hen te bedanken. Zij hadden zelf ook wat lekkers meegenomen, dus het werd een gezellige lunch.
Donderdag hadden we eindpresentaties. Stelde niet echt veel voor, want je verteld gewoon over wat je de hele periode gedaan hebt. 's avonds hadden we braai bij Mr. Jellen. Lekkkeerrrrr! Nog even gezellig samen zijn, want de volgende dag ging de eerste groep weg op vakantie.
Vrijdag begon al goed met pakjes van thuis. EINDELIJK aangekomen en heel toepasselijk, want zo hadden we toch een beetje Sinterklaas. Na het uitpakken zijn we naar Stellenbosch gereden. Stellenbosch staat bekend om zijn vele wijngaarden en dat houdt dus maar 1 ding in: WINETASTING! We zijn begonnen bij J.C Le Roux waar we lekker champagne/sparkeling wijn hebben geproefd. Jammie jammie jammie, die gaan mee naar huis! Na deze tasting zijn we naar een wijntasting gegaan, maar die viel wat tegen helaas. Na de tastings zijn we naar het hostel gegaan. Ik had stiekem nog wat kadotjes voor Maud in mijn tas zitten. Die waren van haar ouders aangezien madammeke verknoch is aan 5 december. Duss gewoon even asociaal in het hostel kadotjes uitgepakt. Ook had de sint voor mij wat kadotjes meegebracht. JEEJJ! Na de kadotjes wilde we gaan eten. Maar PATS stroom eraf. Er is een staking vanuit het energiebedrijf die voor de lol eens even eens per dag de stroom eraf gooit voor 2 uur. FIJN! Gelukkig was er een restaurant waar op een steenoven wordt gebakken, dus daar maar gegeten. Daarna lekker gestapt in Stellenbosch, wat ook bekend staat als een studentenstad. Leuuukk!
Zaterdag zijn we naar Kaapstad gereden. Daar hebben we de Old Biscuit Mill bezocht. Een soort marktje waar je van alles kunt eten, bekijken, kopen en beluisteren. Gezellig, maar helaas viel ook hier de stroom uit. Zucht..... Nouja, dan maar door. Nadat we bij het hostel waren geweest ging Maud met een vriendin wat eten en ben ik met de andere groep die ook in Kaapstad was wat gaan eten. WAT een vreselijke tent was dat. NOOIT meer! Kom je ooit in Kaapstad; ga dan niet naar Rafiki's. De service was belabberd, mijn taco's waren taai en ik voelde me niet echt fit na het eten. Na het eten nog wat gedronken in het hostel en daarna Maud opgezocht. Die voelde zich niet zo lekker en ik voelde me ook niet top, dus niet stappen en gewoon naar bed. Het is geloof ik het warmste weekend geweest tot nu toe, want pffff wat was het heeeeet!
Zondag was dus een mooie gelegenheid om naar het strand te gaan. Even bakken, relaxen en genieten. De zee was helaas echt ijs en ijskoud, dus niet gezwommen. Na wat gegeten te hebben zijn we lekker betijds naar huis gereden. Voorbereiden voor het afscheid.
Deze week heb ik afscheid genomen van mijn stages. De klas, met de lieve kinderen, die ik helaas niet meer zal zien als ik hier ooit nog terug kom. Ze haalde het bloed onder mijn nagels vandaan, maar het waren toch wel echt 'mijn kindjes'. Ik ga die gekke, lieve, grappige, stoute lieverdjes missen. Niet alleen van de klas moest afscheid worden genomen, maar ook van Mr. Jellen, Mr. Speelman en de andere docenten. We hebben nauw met ze samengewerkt, dus een goed afscheid hoort daar wel bij. Ook heb ik afscheid genomen bij MOM. Iedereen geknuffeld, bedankt en het beste gewenst. Hopelijk heb ik ze op weg geholpen en zullen ze verder kunnen met de dingen die ik ze heb geleerd.
Vandaag (woensdag 10 dec.) pak ik mijn laatste spullen in, ruim ik de laatste dingen op, ben ik ontzettend gestrest en probeer ik nog te genieten van mijn mooie Genaal. Nog maar 19 dagen en dan land ik weer in de kou, maar ook in de warmte van mijn familie en vrienden.
Lieverdjes, het einde is in zicht, het aftellen begonnen. Over iets meer dan twee weekjes sta ik weer bij jullie op de stoep. Nu ga ik eerst even genieten en ontspannen.

Ik hou van jullie
Lieve, warme, zomerse afscheidskusjes voor de laatste keer uit Genadendal

  • 10 December 2014 - 16:47

    Joep Van Oort:

    De tijd gaat snel voorbij. Geniet nog van je vakantie!!
    Eigenlijk best jammer dat ik jouw verhalen moet gaan missen.

  • 11 December 2014 - 14:01

    Maryse:

    De tijd gaat inderdaad snel en het aftellen is begonnen. Heb helemaal niet het idee gehad dat je zo lang weg bent geweest maar jij denk ik ook niet.
    Geniet nog van de laatste weken/ dagen en tot snel weer in het koude nederland.
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maud

Actief sinds 29 Juli 2014
Verslag gelezen: 363
Totaal aantal bezoekers 7004

Voorgaande reizen:

07 September 2014 - 29 December 2014

Pluk de dag - Gryp die dag

Landen bezocht: