T is maar net hoe de wind waait.. - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Maud Pittens - WaarBenJij.nu T is maar net hoe de wind waait.. - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Maud Pittens - WaarBenJij.nu

T is maar net hoe de wind waait..

Blijf op de hoogte en volg Maud

29 September 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Ik geloof dat dit zo'n beetje het levensmotto van de Afrikanen. Als t hier regent is er geen kip op straat, als men een afspraak met je maakt wil dat niet zeggen dat deze doorgaat. Dat botst een beetje met mijn eigen waarden en normen, dus dat is af en toe nog best lastig voor me.
Maar goed dat allemaal buiten beschouwing laten: Afrika is en blijft prachtig! De mooie bergen, de gastvrijheid van de mensen, het heerlijke Afrikaanse eten en natuurlijk het heerlijke zonnetje (als die tenminste schijnt). Als ik nu naar buiten kijk (29 september om 17.50) dan is het donker, regenachtig en koud, terwijl het vanmiddag heerlijk was en ik me veel te warm had gekleed. Het weer is dus nog veranderlijker als in Nederland! En als het hier overdag bijvoorbeeld 25 graden is kan het 's avonds goed maar 5 graden zijn. Heel normaal allemaal!
Even over mijn week. Mijn eerste groepsactiviteit in de klas. Ik was erg benieuwd hoe het zou vallen binnen de groep (Maandag is voor niemand een goede dag, maar voor deze kinderen al helemaal niet. En daar hebben ze zo hun redenen voor.) Zoals jullie in mijn vorige verslag konden lezen waren de kids erg enthousiast! En ik was zelf ook dolgelukkig dat het zo goed was gegaan.
Dinsdag was ik op Mind over Matter (MOM). Daar had zich de dag van te voren een situatie voor gedaan die mijn 'expertise' meteen nodig had. Ik moest met alle cliënten in gesprek en uitzoeken hoe zei zich voelde en wat ze er van vonden, etc. De taalbarrière was hierbij erg lastig. Je wil een goed gesprek houden, maar als je elkaar niet begrijpt schiet dat natuurlijk niet op! Gelukkig had ik hulp van Tessy (medestudent) en Antie Katty (een medewerker van MOM) en kwamen we er wel uit. Het heeft me echter wel nog meer de drive gegeven om zo snel mogelijk de taal onder de knie te krijgen. Het is zo lastig om elkaar niet te begrijpen. Ik heb ook samen met de leidinggevende besloten dat ik mijn projectje bij MOM ga doen rondom het thema sociale vaardigheidstraining. Ik wil de medewerkers gaan trainen/instrueren om dit te kunnen doen. Zelf heb ik het nog nooit gedaan, dus ik vind het wel spannend. Maar als ik me goed inlees en voorbereid moet dat helemaal goed komen!
Woensdag: Heritageday of in de volksmond Nationale braaidag (braaien is afrikaans, betekend barbecueën)! Het gaat om erfgoed. Wat hebben we geërfd van onze voorouders en waar zijn we dankbaar voor, etc. Maar het gaat dus vooral om het lekker eten samen en lekker drinken. Beetje Koninginnedag idee dus. Was erg gezellig moet ik zeggen! Lekker in het zonnetje gebakken en een beetje kleur opgebouwd en gebraaid met de Afrikaanse studenten, leuk leuk leuk!
Donderdag hadden we wat voor school gewerkt zodat we met onze vakantie opdrachtenvrij zijn. Gaat goed komen, daar ben ik van overtuigd! 's Avonds zijn we met de groep gaan brainstormen over het weekend, want het was nog een onduidelijke warboel. T werd een groot kippenhok, maaaaaaar het is gelukt. Hostel geboekt, plannen gemaakt en gaan met die banaan!
Vrijdag dus hups in de auto richting Kaapstad. Helaas moesten wij nog even langs de Carrental. Onze auto vertoonde een beetje mankementen en dat willen we niet tijdens onze vakantie! Om half 1 waren we bij het bedrijf om half 4 gingen we er weg voor de tweede keer. Ik ga niet gedetailleerd hoe of wat, het duurde lang, het was stom, maar hij doet het. Dat is het belangrijkste. Nou EINDELIJK weg en heeel snel naar het dichtstbijzijnde winkelcentrum, want er moesten hakschoenen gekocht worden. We gingen namelijk sassy classy opstap! We gingen naar een hoog bankgebouw, naar de 31e verdieping naar Club31. Wat een uitzicht! Je kon door de grote ramen mooi over de stad heen kijken met al zijn lampjes en charmes. Het was een heerlijke avond, maar een iets minder heerlijk ochtend de volgende dag. Ik kwam er 's ochtends achter dat ik op een $^#@%#@* bed lag. Heel mijn rug, schouders en nek waren naar de galemiezen. TOP! Maar we hadden een rustig/brak dagje. Lekker cultureel naar een oud kasteel, daarna lekker ergens koffie drinken, rustig nog ergens wat drinken. We zijn over een marktje gelopen waar ik het allermooiste doek EVER heb gekocht. En als de dochter van mijn vader ben ik een hele goeie afdinger. De meneer van de schilderijtjes wilde er namelijk 700 rand (ong. €51) voor hebben en ik heb hem meegenomen voor 380 (ong. €28). Ja ik ben goed, ik weet t! Ook een nieuw portemoneetje, wat de mijne was finito. Daarna lekker gegeten bij een heel gezellig tentje en toen moe maar voldaan naar het hostel. Daar hebben we nog even gezeten, maar deze juffrouw was klaar na twee slechte nachten, dus lekker vroeg naar bed! Helaas sliep het bed niet heel veel beter die nacht. Dus nog steeds helemaal moe weer opgestaan zondag. Vandaag stond rondtouren met een Nomadtruck (Nomad is een reisorganisatie) op de planning. Beetje langs de kust van Hermanis crossen, waar we walvissen konden spotten! Super gaaf! Helaas ging het zeekajakken niet door vanwege de sterke wind, dus dan maar door naar de pinguins! Wat een leuke beestjes. Er zat zelfs een baby pinguin bij. Liiieeefff!
Na een nieuw weekendje Kaapstad dus weer terug naar het mooie Genadendal waar mijn fijne bed me al toeriep. Douchen is trouwens ook hemels als je van zo'n weekend thuis komend. Vroeg naar bed en vol goede moed weer aan de slag voor een nieuwe week. De laatste voor mijn super gave vakantie! Hup hup, gaan met die banaan!

Loveyou!
Afrikaanse kusjes, knuffels en knipoogjes van mij!

PS voor de mensen die zich geroepen voelen om mij een brief/kaart/overlevingspakket toe te sturen. Dit is mijn adres:

Maud Pittens, Socialwork student
George Grey 15
Genadendal, 7234
Western Cape, South Africa

  • 29 September 2014 - 19:28

    Maryse:

    Wat leuk om je verslagen te lezen en dus ook hoe leuk je het hebt en wat je allemaal doet. echt super!
    Heel veel plezier en geniet ervan want voordat je het weet dan is dit avontuur weer voorbij.
    Liefs

  • 29 September 2014 - 20:11

    Joep Van Oort:

    Fijn dat het zo goed gaat. Leuk verslag en prettig om te lezen.

    Groetjes,


    Joep

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maud

Actief sinds 29 Juli 2014
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 6996

Voorgaande reizen:

07 September 2014 - 29 December 2014

Pluk de dag - Gryp die dag

Landen bezocht: