First things first - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Maud Pittens - WaarBenJij.nu First things first - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Maud Pittens - WaarBenJij.nu

First things first

Door: Maud

Blijf op de hoogte en volg Maud

15 September 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Hallotjes!
In mijn vorige verslag had ik het alleen nog over de reis gehad. Momenteel zijn we alweer een week verder. Een hele volle week met veel indrukken en nieuwe dingen. Ik zal jullie meenemen door mijn week.

Dinsdag zijn we samen met Lizelle, mijn Afrikaanse mama, en Paddy, de Afrikaanse papa van de andere groep in Grabouw, naar Karin gegaan. Karin is de algemeen coördinator van het TWK (Theewaterskloof) project. Van haar kregen we een korte introductie over wat er van ons verwacht wordt, wat er gedaan moet worden vanuit de minor, etc. Na deze introductie hebben we een heerlijke Afrikaanse lunch gekregen van Karin met brood, salade en gemarineerde kip. HEERLIJK! Na de introductie gingen we de huurauto's oppikken. We hebben een prachtige witte Toyota Tazz voor onze deur staan (zie foto's). Bij het tanken kwamen we er echter achter dat het slot van het tankklepje stuk was, dus moesten we terug naar het bedrijf. Dit kostte ons ontzettend veel tijd. We moesten ook nog boodschappen doen, dus reden we in het donker naar huis. Geen straatverlichting, slechte strepen op de weg, voor het eerst in de auto, nieuwe verkeersregels/omstandigheden, al met al erg spannend. Toen we om half 9 eindelijk thuis waren hebben we gauw wat te eten gemaakt en toen bijtijds het bed in (die trouwens echt heel lekker ligt :D)
Woensdag kregen we een tour door Genadendal en Greyton (het nabij liggende dorp). De belangrijkste gebouwen in beide dorpen zijn we gepasseerd met een korte uitleg van Lizelle. Ook hebben we een kort bezoekje gebracht aan een van mijn projecten: Mind over Matter. Dit is een dagbesteding voor mensen met een beperking. De mensen waren eerst wat verlegen, maar na een tijdje kwamen ze wat losser. Net voor vertrek zongen ze nog een lied voor ons. Dat klonk zo verkeerd nog niet! 's avonds hadden we met de andere Genadeldallers afgesproken. Gezellig gezamenlijk eten en plannen maken voor het weekend. Echt een super leuke groep, fijne mensen en een goede klik. Fijn!
Donderdag was onze formele dag. We gingen naar de projecten om te kijken wat we gingen doen. Wat me daar erg opviel is dat ze er vanuit gaan dat we weten wat we moeten doen. Ze zien ons als experts en gaan er vanuit dat we vooraf al weten waar we kunnen ondersteunen. Eefke, Maud en ik hadden alle drie meer de instelling om van hun hulpvraag uit te gaan, dus deze houding kwam voor ons nogal onverwachts. Men gaat er sowieso erg vanuit dat je overal een antwoord op weet. In de middag hadden we tijd om een beetje aan school te werken, omdat in het weekend al de eerste opdracht ingeleverd moest worden.
Vrijdag; KAAPSTAD!!!! Spulletjes gepakt, want we gaan met z'n alle een weekendje naar Kaapstad. Lekker stappen, eten, bekijken en beleven. Rond 2 uur kwamen we in het hostel Carnival Courtaan wat zich bevond op Longstreet (THE PLACE TO BE als het om cafetjes, clubs, pubs en restautantjes gaat) Ieder zijn kamer toe eigenen en hups de deur uit, want er moest gegeten worden. Na het eten ging ieder voor zich door de stad. Shoppen, terrasje pakken, cocktails drinken met happy hour (3 euro voor een cocktail EN shotje!), etc. 's Avonds zijn we lekker gaan stappen in Kaapstad.
Zaterdag ben ik met Eefke en Maud met de Hop on-Hop off bus gegaan. Deze neemt je mee op een tour door Kaapstad en geeft je wat extra informatie bij de dingen die je ziet. Op deze manier hebben we veel van Kaapstad kunnen zien en ook wat extra informatie over wat het betekend. Hierna zijn we nog op het terras gaan zitten. Helaas voelde ik me 's avonds niet lekker en was ik ontzettend misselijk. De rest is gaan stappen terwijl ik lekker mijn bedje in kroop in het hostel.
Zondag was echt een super gave dag. Na het uitchecken zijn we gaan ontbijten in een klein rastatentje waar ze allemaal chill muziek draaide. Hierna hebben we gauw onze auto's opgehaald om onderweg te gaan naar Atlantis (Jaja, ik weet het, maar het bestaat echt), want daar gingen we SANDBOARDEN! Snowboarden in het zand dus. Ik vond het op het begin nog wel wat eng, maar na een paar keer proberen heb ik toch echt op dat board gestaan en ben ik naar beneden gesjeest! SUPER SUPER SUPER GAAF!! We hadden ook echt een hele leuke instructeur die echt chill was en ons lekker heen liet doen. Beetje een surfdude; heel aardig.
Al met al een hele volle week, maar wel een die mij heeft doen settelen. Ik voel me meer en meer thuis in mijn huisje hier en ik geniet steeds meer van alles wat ik mag doen.
Voor zij die zich nog zorgen maken om mij: Ik red me wel. Het gaat goed en ik ben een beetje gesetteld. Alles sal regkom!

Ik hou van jullie!
Dikke Afrikaanse kus

  • 15 September 2014 - 17:07

    Guus En Monic:

    Dikke Alkmaarse kus terug

  • 15 September 2014 - 17:17

    Tessa:

    Klinkt allemaal supergaaf chick! Fijn dat het zo goed gaat :) dikke knuffel

  • 15 September 2014 - 17:36

    Suzan:

    Eey zusje,

    Fijn dat je al helemaal gesetteld bent! Leuk dat je het naar je zin hebt gehad in Kaapstad!
    Heel veel succes met je stage daar!! Dikke kus van de kinders

  • 15 September 2014 - 18:31

    Laura:

    Fijn om dit te lezen mop! Klinkt allemaal super leuk!! Geniet ervan! Je bent een topper! X

  • 15 September 2014 - 20:00

    Monic:

    Gaaf wijfie!!! Wat gaat t lekker daar! En jah...jij redt je wel daar! Daar had ik eigenlijk ook geen zorgen over! Blijf genieten en doe gewoon net of je alles weet hihi! Kus terug. X

  • 15 September 2014 - 20:41

    Jeannette:

    Wat fijn om te horen dat je al meer en meer hebt gesetteld. En natuurlijk is dat ook fijn als je dat met leuke mensen om je heen kan doen. En tja een ander gaat snowboarden maar Maud gaat gewoon sandboarden. Gaaf toch. Op je stage adres zal het misschien wel loslopen wat er van jullie word verwacht, je hebt immers net een goede stage afgerond met ook mensen met een beperking. Ik ken het gevoel dat mensen denken dat je overal een antwoord voor hebt, als kleine Maudje dacht jij ook altijd dat ik overal een antwoord op had. Geniet maar lekker van je tijd en de mensen daar want voor dat je het weet is het alweer voorbij. Heel veel Ujese kusjes en een lebber van de Shelb. Mama

  • 15 September 2014 - 22:55

    Helga:

    Dat klinkt super, Maud! Wat een ervaringen, geniet er lekker van.

  • 23 September 2014 - 00:25

    Loes Antoon En Francien :

    haaj maud..
    beetje late reactie misschien maar heb nu pas tijd gehad om echt je verhaal te lezen!
    leuk dat je je al een beetje thuis voelt..
    heel veel succes met je opdrachten daar en het komt vast goed..

    groetjes uit maasbommel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maud

Actief sinds 29 Juli 2014
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 6970

Voorgaande reizen:

07 September 2014 - 29 December 2014

Pluk de dag - Gryp die dag

Landen bezocht: